Més informació [ Selecció | Llista d'activitats | Detall d'activitat

 
REC5635182   Psicomotricitat
2023-2024   Curs telemàtic (en línia asíncron). Educació Infantil
  
   1/6/2024 - 25/6/2024 (30 hores) de h a h
   VT Curs a distància
   _ (A distància) 
  
Format   En línia
Sincronicitat    Asíncron
Organització   Associació Somdocents
  
  
  
Tipus activitat   31SD Psicomotricitat
  
Inscripció   01/09/2023 - 01/06/2024
  
Cost matrícula (Euros)   55
  
Descripció i   Metodologia:   L'objectiu d'aquesta formació és dotar al personal docent de l’etapa d'Educació Infantil d'eines i recursos per implementar la psicomotricitat a l'aula, posant l'accent en aquest desenvolupament harmònic i integral dels infants.

Aquest curs proporciona estratègies i exemples pràctics per aconseguir desenvolupar sessions psicomotrius on l'infant sigui l'autèntic protagonista dels seus aprenentatges, mitjançant el joc i el moviment.


  
Objectius   Entendre què és el desenvolupament psicomotor en l'etapa d'educació infantil i conèixer la trajectòria del concepte fins a l'actualitat.
Obtenir una visió crítica del paper del desenvolupament psicomotor en l'actualitat, especialment a les primeres edats, al primer i segon cicle d'educació infantil.
Conèixer les diferències entre els models de psicomotricitat dirigida i psicomotricitat vivenciada, i aprofundir en la seva aplicació pràctica.
Entendre la relació entre el moviment, el traç i el llenguatge expressiu, i conèixer estratègies per potenciar-ho des de la psicomotricitat.
Aprofundir i aprendre a desenvolupar sessions de psicomotricitat seguint el model de la pràctica psicomotriu d'Aucouturier.
Entendre el joc com a activitat d'aprenentatge i la seva importància en l'etapa d'educació infantil.
Conèixer diferents propostes pràctiques per treballar els continguts de la psicomotricitat, a partir de diferents dinàmiques: racons psicomotors i contes motors.
Proporcionar recursos, materials i estratègies per a la formació i la posada en pràctica d'activitats relacionades amb el desenvolupament psicomotor i amb la seva avaluació.
  
Continguts   En aquest primer mòdul es fa una primera aproximació al concepte de psicomotricitat i a la seva evolució. A més, es mostren les principals diferències entre els models de psicomotricitat dirigida i vivencial i de quina manera es poden dur a la pràctica a l'aula pel desenvolupament de l'àrea motora, cognitiva i socioafectiva dels infants, i s'ofereixen exemples pràctics d'activitats per dur a terme a les sessions.
Per acabar, es posa en relleu com, la psicomotricitat, contribueix al desenvolupament de les capacitats dels infants durant la primera infància.
Introducció
La sessió de psicomotricitat
Continguts de la psicomotricitat: del model dirigit al model vivenciat

Primera infància. Desenvolupament i evolució
4.1 Els signes d’alarma en el desenvolupament dels infants
Contribució de la psicomotricitat al desenvolupament de les capacitats en l’etapa d’educació infantil
Conclusions
Referències bibliogràfiques
Mòdul 2. Psicomotricitat i llenguatge
En aquest segon mòdul es presenta l'estreta relació que existeix entre la psicomotricitat i el llenguatge expressiu, i es proposen activitats per afavorir i reforçar l'acció lingüística a partir d'accions motrius.
D'altra banda, es mostren les parts que han de formar part de la sessió de psicomotricitat, i es proposen exemples pràctics d'activitats per a cada moment de la sessió. A més, es proposen estratègies per treballar a l'aula els diferents continguts de la psicomotricitat, a partir de recursos com ara els contes motors i els racons psicomotors, i s'ofereixen diferents exemples per poder portar a la pràctica aquestes dinàmiques.
Introducció
La sessió de psicomotricitat
De la psicomotricitat al llenguatge expressiu
3.1. Relació entre moviment i traç i entre moviment i llenguatge
El joc com a activitat d’aprenentatge
5.Els contes motors
6.Racons de psicomotricitat
Conclusions
Referències bibliogràfiques
Mòdul 3. Psicomotricitat vivenciada: la pràctica psicomotriu d’Aucouturier
En aquest tercer mòdul s'aprofundeix en els models de psicomotricitat vivenciada i, més concretament, en la pràctica psicomotriu d'Aucouturier. Es mostren els trets més rellevants d'aquest model psicomotor, s'analitza com ha de ser la persona psicomotricista per afavorir el desenvolupament integral dels infants i es donen les claus per posar en pràctica sessions psicomotrius seguint aquest model.
Introducció
Psicomotricitat vivenciada: intervenció psicomotriu des de la perspectiva dels nivells de desenvolupament motor
3.La Pràctica Psicomotriu d'Aucouturier (PPA). Bases teòriques i metodològiques
El disseny dels espais a l’escola que incloguin cos i moviment: la sala de psicomotricitat
bliogràfiqEl rol de la persona psicomotricista; qui observa i deixa ser
6.L’avaluació a psicomotricitat
6.1 Propostes d’avaluació
7.Conclusions
8.Referències biues
  
Formador/a   Cristina Vidal
  
Avaluació   Es realitza una avaluació continuada mitjançant les diverses activitats que el o la participant del curs farà a cada mòdul i per superar el curs serà necessari la valoració positiva de totes les tasques planificades en relació amb l'aprofitament de l'activitat formativa.
Mòdul 1
Activitat 1. Què entenc per psicomotricitat (fòrum). Es tracta d’oferir un espai on poder compartir punts de vista i aportacions per tal d’aproximar-se al concepte de psicomotricitat.
Activitat 2. La pràctica psicomotriu d’Aucouturier (tasca). Després de fer un recorregut pels diferents aspectes teòrics que componen el mètode Aucouturier es tracta que els i les participants del curs reflexionin sobre els trets fonamentals que caracteritzen el model psicomotor basat en el mètode aucouturier.
Activitat 3. El joc és una activitat d’aprenentatge? (fòrum). Es tracta de crear un espai de diàleg continuat on es reflexioni sobre les implicacions del joc en el procés d’aprenentatge. Junts i juntes, a partir del debat bidireccional s’aniran construint coneixements.
Activitat 4. Qüestionari final (qüestionari). Aquesta activitat final fa una avaluació global dels conceptes apresos al llarg del curs sobre la psicomotricitat i valorar l’assoliment d’aquests.
Mòdul 2
Activitat 1. Dissenya una activitat (tasca). Els i les participants, tenint present tot el recorregut teòric fet fins ara, hauran d’incloure l’essència del mètode Aucouturier en el disseny i planificació d’una activitat psicomotriu.
Activitat 2. Comparteix la teva activitat (fòrum). Aquest fòrum permet als participants i les participants posar en comú les activitats dissenyades a la tasca anterior per tal de poder obtenir recursos i idees inspiradores.
Activitat 3. Cas pràctic (tasca). Amb el plantejament d’un cas pràctic i amb la teoria assolida els i les participants del curs hauran d’analiltzar un cas per tal de dissenyar orientacions i una intervenció ajustada que permeti que l’infant del cas pugui avançar satisfactòriament en el seu desenvolupament.
Activitat 4. Com ha de ser un o una psicomotricista? (fòrum). S’oferirà un espai obert de diàleg i reflexió on poder construir aprenentatges sobre el rol del o de la psicomotricista durant les sessions a l’escola.
MÒDUL 3
Activitat 1. Com contribueix la psicomotricitat al desenvolupament de les capacitats? (fòrum).Tenint com a referència una pregunta clara els i les participants del curs han de compartir coneixements per tal d’aproximar-se a les implicacions directes de la psicomotricitat en el desenvolupament de les capacitats de l’alumnat.
Activitat 2. La psicomotricitat i la capacitat d’aprendre a ser i a actuar d’una manera cada vegada més autònoma (fòrum). L’autonomia és un aspecte rellevant i essencial per al desenvolupament infantil. És per aquest motiu que els i les participants del curs hauran de debatre i compartir aportacions i reflexions sobre com el o la psicomotricista ha d’acompanyar per tal de garantir el desenvolupament de l’autonomia de l’alumnat.
Activitat 3. Fases de la sessió psicomotriu (tasca). A partir d’aquesta activitat es tracta que els i les participants del curs de formació consolidin les fases d’una sessió psicomotriu tot associant les diferents situacions presentades a les determinades fases explicades durant el mòdul 3.
Activitat 4. Elabora una unitat didàctica (tasca). Després d’haver realitzat un llarg recorregut per la teoria del mètode Aucouturier els i les participants del curs han de dissenyar i planificar una unitat didàctica basada en tres sessions on es respirarà l’essència psicomotriu del mètode explicat durant el curs.
  
Requisits de  certificació   Per rebre el certificat amb la qualificació Apte és necessari realitzar totes les tasques del curs satisfactòriament i la realització del qüestionari de satisfacció.
  
E-mail   somdocents@somdocents.com
  
  


Activitat reconeguda en resolució de data 24/01/2024 pel Departament d'Educació en virtut de l'Ordre ENS/248/2012 (DOGC 6205 de 3 de setembre de 2012).